Preview

Mekhatronika, Avtomatizatsiya, Upravlenie

Advanced search

Choice of the Direction of the Movement Aircraft for Cargo Delivery to Group of Moving Objects. Part 1. An Exit in a Point of Start of the UAV

Abstract

At present, special attention is paid to the joint use of modern multifunctional aircraft (MA) and unmanned aircraft (UAV). One of the possible scenarios for interaction between aircraft and UAV is the delivery of goods to a group of moving objects. Effective implementation of the mission assigned to the complex (the aircraft and the UAV group on its board) requires the development of appropriate software and algorithmic support (AS). The article is devoted to the development of a AS, which allows to select the optimal trajectory of a multifunctional aircraft that delivers the UAV and which, in its turn, delivers the goods to a group of moving objects. One of the actual tasks assigned to the aircraft is the delivery of goods to a group of objects moving in difficult-to-reach terrain, also when there is no runway. In described case, when delivering an expensive cargo (for example, high-tech equipment), one of the effective methods is the use of MA carrying a UAV group on board, each at the final stage delivers the cargo to one of the objects. The task is complicated if objects are moving. One of the Mmys to improve the efficiency of solving this problem is to form "n optim"l control tmjectory for " multifunction"l "ircmft to bring it to " cert"in point from which the UAV is l"unched. The "lgorithm of the first st"ge, considering the restrictions imposed by technic"l capahilities of MLA "nd tmffic conditions of group of objects is developed. The results of modeling confirming oper"hility of the developed "lgorithm "re presented.

About the Authors

A. V. Golubkina
Moscow Aviation Institute (National Research University)
Russian Federation


N. V. Pavlova
Moscow Aviation Institute (National Research University)
Russian Federation


References

1. Авиация ПВО России и научно-технический прогресс: боевые комплексы и системы, вчера, сегодня, завтра. М.: Дрофа, 2004. 816 c.

2. Yanbin Liu, Dibo Xiao, Yuping Lu. Comparative study on a solving model and algorithm for a flush air data sensing system // Sensors. 2014. Vol. 14. P. 9210-9226.

3. Tsung-Ying Sun, Shang-Jeng Tsai. Intelligent maneuvering decision system for computer generated forces using predictive fuzzy inference system // Journal of computers. November 2008. Vol. 3, N. 11. P. 58-66.

4. Нейрокомпьютеры в авиации (самолеты) / Под ред. В. И. Васильева, Б. Г. Ильясова, С. Т. Кусимова. Кн. 14. М.: Радиотехника, 2003. 496 с.

5. Лунев Е. М., Павлова Н. В. Программно-алгоритмическое обеспечение для определения навигационных параметров беспилотного летательного аппарата на базе фотоизображения // Вестник МАИ. 2009. Т. 16, № 6. С. 111-119.

6. Веремеенко К. К., Пронькин А. Н., Репников А. В. Алгоритмы структурной перестройки бортовых подсистем интегрированной системы посадки беспилотного летательного аппарата // Электронный журнал "Труды МАИ". 2011. № 49.

7. Лунев Е. М. Повышение точности определения навигационных параметров беспилотного летательного аппарата на базе фотографических измерений на этапе посадки // Вестник МАИ. 2011. Т. 18, № 2. С. 150-159.

8. Раскин Л. Г. Анализ сложных систем и элементы теории оптимального управления. М.: Сов. радио, 1976. 344 с.

9. Andrzej Majka. Trajectory Management of the Unmanned Aircraft System (UAS) in Emergency Situation // Aerospace. 4 May 2015. С. 222-234.

10. Павлова Н. В., Видов К. С., Гусев Д. Н., Харченко Д. Н. Обработка измерений и исходной информации для обеспечения безопасности движения летательных аппаратов в группе // Вестник МАИ. 2013. Т. 20, № 2. С. 140-148.

11. Таха Хэмди А. Введение в исследование операций. М.: Издательский дом "Вильямс", 2001. 912 с.

12. Агеев В. М., Павлова Н. В. Приборные комплексы летательных аппаратов и их проектирование: Учебник для студентов вызов по специальности "Авиационные приборы и измерительно-вычислительные комплексы". М.: Машиностроение, 1990. 432 c.

13. Красовский А. А., Буков В. Н., Шендрик В. С. Универсальные алгоритмы оптимального управления непрерывными процессами. М.: Наука, 1977. 272 с.


Review

For citations:


Golubkina A.V., Pavlova N.V. Choice of the Direction of the Movement Aircraft for Cargo Delivery to Group of Moving Objects. Part 1. An Exit in a Point of Start of the UAV. Mekhatronika, Avtomatizatsiya, Upravlenie. 2018;19(4):282-288. (In Russ.)

Views: 375


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1684-6427 (Print)
ISSN 2619-1253 (Online)